Wraz ze stopniowym otwieraniem się nowych rejonów Polski na turystykę, zauważalnie wzrasta rola punktów gastronomicznych, które to stanowią wręcz idealne uzupełnienie wszelkiej maści atrakcji turystycznych i wypoczynkowych oferowanych nam przez piękne rodzime kurorty
Fakt ten stanowi także impuls dla kreatywnych przedsiębiorców, którzy to pragną spróbować swoich sił na rynku i otworzyć wyjątkowy bar, restaurację, czy kafejkę. O czym powinni oni jednak pamiętać przed rozpoczęciem działalności?
Jak radzą eksperci prowadzący szkolenia dla restauracji z firmy MWM Partners; przede wszystkim należy wziąć pod uwagę fakt, iż regionalność pod wszelkimi postaciami bije rekordy popularności. Zdaje się, że minęły już czasy, gdzie do odniesienia spektakularnego sukcesu w branży gastronomicznej wystarczyła budka z zapiekankami czy hamburgerami. Jako, że zamożność naszego społeczeństwa stare wzrasta, a dodatkowo odwiedzają nasz kraj znaczne ilości turystów zza granicy, o wiele lepszym pomysłem będzie stworzenie menu, które albo oparte będzie na oferowaniu konsumentom czegoś, czego nigdy wcześniej nie jedli albo też uderzy w tony egzotyczne, a więc przybliży lokalnym mieszkańcom kuchnię, z którą na co dzień nie mają jakiejkolwiek styczności. Nie jest to regułą, jednakże osoby przebywające w danym mieście lub kurorcie wypoczynkowym o wiele chętniej skuszą się na przysmak regionalnej kuchni (rybę z lokalnego stawu, naturalnie wytwarzany ser, czy w końcu pierogi jak u babci) lub postanowią poszerzyć swoje horyzonty próbując nowych potraw (włoskich, chińskich, czy greckich) niż wybiorą się na sycący jednakże niewyszukany kebab. Warto zaznajomić się z walorami regionu, w którym mamy zamiar prowadzić działalność i wykorzystać je na swoją korzyść – z całą pewnością się to opłaci!
W gastronomii liczy się nie tylko sama oferta ale i…marketing. Cóż bowiem nawet po najbardziej niezwykłym menu, jeżeli żaden z klientów się o nim nie dowie, bowiem nie będzie mógł znaleźć naszego lokalu lub też nie będzie świadomy jego istnienia? Zakładając punkt gastronomiczny warto już od pierwszych dni promować go w mediach społecznościowych, założyć stronę internetową oraz zadbać o marketing lokalny – czy to w postaci cyfrowej (Google Mapy) czy też tradycyjnej (ulotki, plakaty, reklama w prasie regionalnej). Bez wątpienia takie otwarcie się na klientów prędzej czy później zaowocuje, a sami konsumenci dzięki pozostawianym komentarzom i opiniom dadzą nam jasno do zrozumienia czego od nas oczekują, w jakich aspektach możemy się poprawić, a które z nich stanowią wyróżnik naszej działalności oraz sprawiają, że do naszej restauracji, pubu, czy kafejki aż chce się wracać.
Nie zapominajmy także o regularnych promocjach, bowiem jak doskonale wiadomo – klienci je wręcz uwielbiają. Doskonałym pomysłem będzie stworzenie oferty specjalnej na każdy dzień, w ramach której konsument zamawiający określone dania czy napoje z menu może liczyć na dodatkowy rabat. Przykład wielu odnoszących sukcesy punktów gastronomicznych pokazuje także, że stale rośnie zapotrzebowanie na tak zwane dni czy tygodnie tematyczne. Możliwości są tu wręcz przeogromne, bowiem ogranicza nas tylko i wyłącznie nasza wyobraźnia. Kiedy już zdecydujemy się postawić pierwszy krok w omawianej branży zadbajmy przede wszystkim o właściwą otoczkę naszego punktu – może ona zdziałać prawdziwe cuda!