Dieta ketogeniczna – czy warto ją stosować?

Dieta ketogeniczna cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Jej podstawową zasadą jest ograniczenie spożycia węglowodanów. Sprawdź, jakie są zalety stosowania diety ketogenicznej!

Dieta ketogeniczna zaliczana jest do grupy diet wysokotłuszczowych. Na czym polega ten rodzaj diety? Jakie są największe zalety diety ketogennej? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym artykule.

Na czym polega dieta ketogeniczna?

Podstawowym założeniem diety ketogenicznej jest ograniczenie spożycia węglowodanów na rzecz produktów z wysoką zawartością tłuszczu. Stosowanie tego typu diety prowadzi do tzw. ketozy, czyli stanu, w którym źródłem energii dla organizmu nie jest glukoza, a ciała ketonowe. Jakie są zasady diety ketogenicznej? W jadłospisie powinny się znaleźć przede wszystkim takie produkty jak:

  • tłuste mięso i ryby,
  • nabiał (śmietana, masło, sery),
  • oleje tłoczone na zimno (oliwa z oliwek, olej kokosowy, olej z awokado, olej sezamowy),
  • niektóre warzywa (m.in. pomidory, papryka, ogórki, brokuły),
  • orzechy,
  • awokado.

Stosując dietę ketogeniczną, powinniśmy natomiast wykluczyć z jadłospisu następujące produkty:

  • chleb (w tym ciemne pieczywo),
  • makarony, ryże, płatki śniadaniowe,
  • słodycze,
  • słodzone napoje,
  • ziemniaki,
  • owoce (banany, pomarańcze, winogrona, jabłka, ananasy itd.),
  • mleko krowie, kozie, owsiane, ryżowe.

Zalety i wady diety ketognicznej

Stosowanie diety ketogenicznej może przynieść naszemu organizmowi wiele korzyści. Do zalet diety ketogennej możemy zaliczyć przede wszystkim:

  • Poprawę samopoczucia i zwiększenie energii;
  • Zmniejszenie masy ciała;
  • Obniżenie poziomu cukru i cholesterolu w organizmie;
  • Zmniejszenie ryzyka rozwoju cukrzycy;
  • Poprawa ogólnej wydolności organizmu;
  • Wspomaganie leczenia chorób (m.in. padaczki, migreny, Alzheimera, Parkinsona czy nowotworów).

Warto wiedzieć, że dieta keto może mieć również negatywne skutki dla organizmu. Wady diety ketogenicznej to m.in.:

  • pogorszenie samopoczucia,
  • problemy z trawieniem,
  • bóle brzucha,
  • nudności,
  • niedobory składników odżywczych (podczas stosowania diety ketogenicznej warto suplementować takie składniki jak przede wszystkim witamina D, wapń, mikroelementy oraz witaminy z grupy B).

Dieta ketogenna – przeciwwskazania

Mówiąc o diecie ketogenicznej, warto wspomnieć, że nie jest to sposób odżywiania odpowiedni dla każdego. Dieta ketogenna nie powinna być stosowana przez osoby, które:

  • zmagają się z zaburzeniami ze strony nerek, wątroby lub trzustki;
  • borykają się z nadciśnieniem tętniczym;
  • cierpią na wrodzone schorzenia metaboliczne.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here